Wayfinding for
Københavns Lufthavn
En anderledes løsning
I 2022 lavede jeg en caseløsning for Københavns Lufthavn (CPH), der havde en aktuel wayfinding problematik. En tre uger lang ombygning af en belastet rulletrappe i Terminal 3 voldte problemer med passagerflowet og skabte flaskehals i ankomstområdet. Trafikken var uden succes forsøgt omdirigeret til trappen med diskret skiltning på en byggevæg og der var således brug for en mere virksom løsning.
Gemt potentiale
Ifølge CPH's trafiktal var antallet af passagerer, der kun rejste med håndbagage mere end 48%. Der var således ingen grund til, at disse personer ikke kunne tage trappen, dog endte mange alligevel i køen til elevatoren. Trappen fremstod arkitektonisk diskret med sidepaneler af glas og kunne derfor overses. For at sætte fokus på den, var det oplagt at bruge trappens egne flader som skiltning, for at få budskabet gjort større, sat op i højden og synliggjort på god afstand.
Selvom det lykkedes at få passagerer med håndbaggage til at tage trappen, var det ikke muligt at få passagerer med tung og meget baggage til at tage de mange trin. Noget kø ved elevatoren var derfor svær at undgå. Problemet kunne dog afhjælpes ved at lette belastningen på elevatoren og omdirigere passagerflowet allerede på tog- og metroperron for ankommende til lufthavnen mod både trappe og rulletrappe muligheder i stedet.
All round flowoptimering
Ikonisk design
CPH har en veludviklet og gennemført designguide, som jeg fulgte i detaljen ved udviklingen af løsningen. CPH's skiltning er ikonisk og anerkendt, og det var således en nødvendighed at ære udtrykket ved at anvende de klassiske CPH farver, typografien som er specilet udviklet til lufthavnens skilte, de stærke ikonmarkører og ikke mindst den gule vejviserpil.
Udtalelse fra Københavns Lufthavn
Vi fik leveret en caseløsning, der sad lige i skabet, på et af CPH's wayfinding problemer i forbindelse med ombygning af en rulletrappe i Terminal 3. Der blev taget højde for alle aspekter af passagerflowet og omhyggeligt udtænkt og eksekveret en grafisk løsning, der var helt i spil med CPH's designguide.
Lene Ovesen, Head of Operations Concepts i Københavns Lufthavne